EY Mobilite Tüketici Endeksi 2023 raporu yayınlandı
Uluslararası danışmanlık, denetim ve vergi şirketi EY’nin (Ernst & Young) Mobility Consumer Index 2023 raporu yayınlandı.
Şirketten yapılan açıklamaya göre, uygun bütçeleriyle öne çıkan elektrikli araçlara, artan yakıt maliyetleri ve çevresel kaygılar nedeniyle ilgi artıyor.
Araba almayı planlayanların yarısından fazlası elektrikli araçları tercih ediyor. 2020’de kullanıma sunulan ve her yıl küresel otomotiv trendleri hakkında fikir veren EY Mobilite Tüketici Endeksi’nin son versiyonu, otomobil alıcılarının yüzde 55’inin önümüzdeki 2 yıl içinde tamamen elektrikli veya hibrit bir araç satın almayı planladığını ortaya koyuyor.
İlk kez elektrikli araç (EV) almayı planlayanların motivasyonu çevresel kaygılardan çok yüksek yakıt maliyetleri oldu. EY araştırmasında elektrikli araç tercihinde öne çıkan unsurlar arasında yüzde 38 ile yüksek yakıt maliyetleri ilk sırada yer alıyor. Katılımcıların sadece yüzde 12’si sürdürülebilirliğin ulaşım modeli seçimlerini etkileyen bir faktör olduğunu belirtirken, yüzde 28’i çevresel kaygıları ilk sıraya koyuyor.
Daha uygun fiyatlı EV modelleri piyasaya çıktıkça, satın alma maliyetleri üzerindeki yaygara azalıyor ve ankete katılanların yüzde 31’i EV’ler için şarj istasyonlarının yeterli olmadığından endişe duyuyor. Bu, EV şarj istasyonlarının varlığının en büyük endişe kaynağı olarak gösterildiği ABD, Çin, İngiltere ve Almanya gibi ülkeler de dahil olmak üzere birkaç pazar için de geçerlidir.
Ayrıca rapora göre 5 farklı tüketici segmenti tanımlanıyor. Segmentler, EV şüphecileri (EV Şüphecileri), EV ilgisiz (EV İsteksizler), EV ikna edilebilirleri (EV İkna Edilebilirler), EV alıcıları (EV Düşünenler) ve EV meraklıları (EV Meraklıları) olarak ayrılmıştır. bir dizi tutum ve özellik içerir.
EV tutkunlarının payı 2021’den bu yana sistematik bir şekilde artarak 2023’te yüzde 13’e ulaşırken, KONUT konusunda ikna olabilenlerin ve KONUT almayı düşünenlerin payının düştüğü dikkat çekiyor.
Bu da bu segmentlerdeki bazı tüketicilerin KONUT meraklısına dönüştüğünü gösteriyor. Öte yandan EV’ye şüpheyle yaklaşanların ve ilgilenmeyenlerin oranında ise yüzde 2’lik bir artış var.
Tüm bunlar hem olumlu hem de olumsuz kurallar oluştururken, elektrikli araç satıcılarının ve orijinal ekipman üreticilerinin (OEM’ler) tüketicilere yönelik ekstra çaba göstermesini gerektiriyor. Segmentlerin demografik dağılımına göre, genç kuşak genel olarak KONUT konusunda daha hevesli görünüyor.
“Potansiyel otomobil tüketicilerinin yarısından fazlası elektrikli araç almayı düşünüyor”
Açıklamada görüşlerine yer verilen EY Turkey Mobilite Daire Başkanı ve Şirket Ortağı Serdar Altay, artan akaryakıt fiyatlarının ilk kez elektrikli araç alımında en değerli motivasyon olarak kaydedildiğini belirterek, “Bu yıl en büyük artış, İsveç, Japonya ve ABD gibi birçok ülkede görüldü: “Zorlu yaşam koşulları, tüketicilere elektrikli araç almanın en iyi seçenek olduğunu göstermeye başlıyor ve potansiyel otomobil tüketicilerinin yarısından fazlası elektrikli bir araç düşünüyor.” terimini kullandı.
Raporun, son yıllarda elektrikli araçların benimsenmesinde devlet teşviklerinin büyük rol oynadığını da ortaya koyduğunu kaydeden Altay, şunları kaydetti:
“Yakıt fiyatları kademeli olarak düşerken ve daha uygun seviyelere dönerken, KONUT üreticileri için asıl zorluk, elektrikli araçlara yönelik tüketici talebinin devam edip etmeyeceği ve yakıt fiyatları düştüğünde ne yapılması gerektiğidir. Aynen öyle, otomobil üreticileri talep ve güven yüksekken ivmeyi korumaya çalışıyor. Elektrikli araçların geleceğine yönelik gerçek ilerleme devam ederken, şarj altyapısı aşılması gereken çok değerli bir engel olmaya devam ediyor. Yollardaki EV sürücülerinin ihtiyaçlarını karşılamak için üreticiler, enerji şirketleri ve hükümetler arasında her düzeyde işbirliği gerekli olacaktır, aksi takdirde elektrikli araçlara geçiş durma noktasına gelebilir.
Türkiye pazarına bakıldığında, durumun dünya pazarına paralel olduğu görülmektedir. Türkiye’de 2021 yılına göre %188 artışla toplam 8.210 adet elektrikli otomobil satıldı. 2021 yılında ise toplam 2.849 adet satıldı. yarı iletken malzemelerin tedarikinde yaşanan sorunlar pazarı olumsuz etkiledi, 2022 yılında elektrikli araç satışları 2021 yılına göre yaklaşık 3 kat arttı. Öte yandan Türkiye’deki tüketicilerin motivasyonunun halen baskı altında olduğunu söylemek mümkün. artan satış adetlerine, şarj altyapısındaki gelişmelere ve kapasite artışlarına rağmen şarj sorununa Şu anda elektrikli araçların prestijiyle özellikle metropollerde şehir içi ulaşımda daha çok tercih edildiği ancak tüketicilerin şehir içi seyahatlerde elektrikli araç seçiminde çok daha temkinli davrandığı gözlemleniyor. Bu durumun elektrikli araçların ikinci araç olarak daha çok tercih edilmesine neden olduğu söylenebilir.